Mediedagen 2019

Välkommen till årets mediehändelse – Mediedagen 2019! Vi har skapat en ny mötesplats för alla som jobbar professionellt med media, oavsett om du är verksam på ett medieföretag, i en konsultverksamhet, på ett teknikbolag eller på en marknads- eller kommunikationsavdelning. Under Mediedagen fokuserar vi både på publicisternas affärsutmaningar och hur varumärken och annonsörer bör navigera i medielandskapet för att uppnå bästa effekt.


Mer information om programmet och talarna uppdateras löpande. Missa inte årets mediehändelse – boka in Mediedagen 2019 i din kalender redan idag!

Om Mediedagen 

På Münchenbryggeriet i Stockholm arrangerar vi seminarier parallellt i två rum. I det ena rummet fördjupar vi oss primärt i publicisternas affärsutmaningar. I det andra fokuserar vi på hur varumärken och annonsörer bör navigera i medielandskapet för att uppnå bästa effekt. I pauserna samlas alla deltagare på gemensamma mingelytor.

Redaktör för publicisternas rum är Linnéa Kihlström, tf chefredaktör på Medievärlden. På scenen diskuteras framtida strategier och chefer och specialister på några av Nordens största mediehus delar med sig av sina bästa case och best practice inom:


  • Prenumerationer/konsumentintäkter
  • Annonsering, native och branded content
  • Nya affärsmöjligheter och kringaffärer
  • Strategier för att stå emot den globala konkurrensen på mediemarknaden
  • Nya möjligheter inom journalistik och storytelling


Redaktör för varumärkesägarnas och annonsörernas rum är Dagens Medias redaktör Madeleine Nilsson. Här varvas framgångsrika case med expertföreläsningar och paneldiskussioner kring några av branschens viktigaste frågor.


Några av ämnena:


• Framgångsrika kampanjer – så lyckades några av Sveriges största varumärken

• Räckvidd och effekt i en fragmentiserad medievärld

• Så mäter du på bästa sätt dina aktiviteter

• Utmaningarna inom brand safety, ad fraud, viewability och transparens

• Nya möjligheter att nå ut till dina målgrupper

Info

Datum: 19 sept

Tid: ​08:30 - 16.30

Var: Münchenbryggeriet, Stockholm


Målgrupp: Konferensen riktar sig till publicister och marknadsförare.

Deltagaravgift

Pris: 2 995 kr (exkl moms)

Gå 4 för 3: 8 985 kr (exkl moms)


Dagens program
torsdag, september 19, 2019
08:30 - 09:00 CEST

Registrering och frukostmingel

08:30 - 16:30 CEST
09:00 - 09:10 CEST
09:35 - 10:00 CEST

Uppbyggandet av mediehusets kringaffärer

Martin Frey Publicister

Schibsteds digitala produkter och verksamheter är till stor del en modern form av det som papperstidningen alltid har erbjudit; köp- och säljannonser, rabattkuponger, kontaktannonser osv. Martin Frey, Head of Schibsted Growth, berättar mer om hur Schibsted tänker kring uppbyggandet av mediehusets kringaffärer.

Visa detaljer Gömma detaljer

Bytte mediebyrån mot en robot- Albert sparade 30 % i medieköp

Ellinor Axell Marknadsförare

Inscoursning av medieköpen och implementering av AI-verktyget Albert har sparat miljonbelopp belopp åt Telenor. Ellinor berättar mer om vilka resultat det gett, både gällande medieköpen men även contentframtagningen.

Visa detaljer Gömma detaljer
10:00 - 10:30 CEST

Paneldiskussion

Publicister

Paneldiskussion

Marknadsförare
10:30 - 11:00 CEST
11:00 - 11:30 CEST

Att granska stadens stolthet - ÖFK

Hans Lindeberg Publicister

ÖP:s reportrar började granska den – av staden och det lokala näringslivet – så hyllade fotbollsklubben ÖFK redan 2014. I dag misstänks Daniel Kindberg för grovt bedrägeri och medhjälp till grovt bokföringsbrott. I april tilldelades ÖP utmärkelsen Årets redaktion på Årets Dagstidning för granskningen. Hur var det att under så lång tid granska stadens stolthet? Vilka utmaningar möter man på vägen? Hur gick avslöjandet till? Hur håller man fast i grunduppdraget när det stormar?

Visa detaljer Gömma detaljer

Så ser den verkliga kundresan ut

Christer Sjökvist Mats Rönne Marknadsförare

Odyssey i partnerskap med Svensk Direktreklam har genomfört en omfattande studie av verkliga köpresor inom detaljhandeln. Vi kommer att få ta del av vilka effekter medier har på digitala respektive fysiska köp och vilken roll olika medier har i köpresan. Hur rör sig konsumenterna mellan fysiska och digitala medier, vilka synergier finns mellan medierna och vad fungerar mest effektivt?

Visa detaljer Gömma detaljer
11:30 - 12:00 CEST

Programpunkt uppdateras inom kort

Marknadsförare

Paneldiskussion: Hur ska mediehusen förhålla sig till nätjättarna?

De svenska mediehusen konkurrerar i dag med amerikanska tech- och it-jättar, som Facebook och Google, om de digitala intäkterna. Olika mediehus har olika förhållningssätt till plattformarna. Expressens Thomas Mattsson och Schibsteds Karin Pettersson diskuterar hur man tänker man kring detta. Hur arbetar man strategiskt för att stärka sin position och vilken roll ska de traditionella medierna ha i det nya informationslandskapet?

Visa detaljer Gömma detaljer
12:00 - 13:00 CEST
13:00 - 13:30 CEST

Programpunkt uppdateras inom kort

Publicister

Programpunkt uppdateras inom kort

Marknadsförare
13:35 - 14:00 CEST

Programpunkt uppdateras inom kort

Publicister

Marknadsföring i ett komplicerat reklamlandskap

Dersim Sylwan Marknadsförare

Kindred group är en av de annonsörer som investerat mest i Sverige 2018, enligt Sifos bruttosiffror. Efter omregleringen av spelmarknaden i januari 2019, ökade Kindred Group sina medieinvesteringar avsevärt. På den nya marknaden har det satsat på ett mer ansvarstagande och varumärkesbyggande anslag i sina kampanjer där man bland annat använder ambassadör er. Hur gör man lagom effektiv marknadsföring och tar ansvar i ett komplicerat och granskat reklamlandskap?

Visa detaljer Gömma detaljer
14:00 - 14:25 CEST

Paneldiskussion: Mediehusens framtida strategier

Den svenska mediebranschen brottas i dag med många stora utmaningar, däribland minskade annonsintäkter och fallande upplagor. Samtidigt har vi den senaste tiden sett flera konsolideringar på marknaden. Hur ser vd:arna för de största svenska mediebolagen på framtiden? Vilka strategier ska man ha framåt? Ska man växa organiskt eller genom förvärv? Och hur kan man utveckla kringaffären?

Visa detaljer Gömma detaljer

Programpunkt uppdateras snart

Marknadsförare
14:25 - 14:45 CEST

Programpunkt uppdateras inom kort

Publicister

Volvo - The E.V.A project case

Per Carleö Marknadsförare
14:45 - 15:15 CEST
15:15 - 15:40 CEST

Redaktionellt innehåll: Robotjournalistisk intervju

Matti Larsson Publicister

Matti Larsson, vd på Nyhetsbyrån Siren, som tagit fram nyhetsroboten Robotea

Visa detaljer Gömma detaljer

Programpunkt uppdateras inom kort

Marknadsförare
15:40 - 16:10 CEST

Paneldiskussion: Robotjournalistik

Publicister

Allt fler mediehus satsar på robotjournalistik, däribland NTM, Schibsted och Mittmedia. Men vad finns det för fördelar respektive nackdelar? Vilka lärdomar kan de som använt den ett tag dra? Och kan en robot ersätta mänskliga reportrar?

Visa detaljer Gömma detaljer

Programpunkt uppdateras inom kort

Marknadsförare
16:10 - 16:30 CEST
16:30 - 17:30 CEST

Nätverksmingel startar

08:30 - 09:00 CEST

Registrering och frukostmingel

08:30 - 16:30 CEST
09:00 - 09:10 CEST
09:35 - 10:00 CEST

Uppbyggandet av mediehusets kringaffärer

Martin Frey Publicister

Schibsteds digitala produkter och verksamheter är till stor del en modern form av det som papperstidningen alltid har erbjudit; köp- och säljannonser, rabattkuponger, kontaktannonser osv. Martin Frey, Head of Schibsted Growth, berättar mer om hur Schibsted tänker kring uppbyggandet av mediehusets kringaffärer.

Visa detaljer Gömma detaljer

Bytte mediebyrån mot en robot- Albert sparade 30 % i medieköp

Ellinor Axell Marknadsförare

Inscoursning av medieköpen och implementering av AI-verktyget Albert har sparat miljonbelopp belopp åt Telenor. Ellinor berättar mer om vilka resultat det gett, både gällande medieköpen men även contentframtagningen.

Visa detaljer Gömma detaljer
10:00 - 10:30 CEST

Paneldiskussion

Publicister

Paneldiskussion

Marknadsförare
10:30 - 11:00 CEST
11:00 - 11:30 CEST

Att granska stadens stolthet - ÖFK

Hans Lindeberg Publicister

ÖP:s reportrar började granska den – av staden och det lokala näringslivet – så hyllade fotbollsklubben ÖFK redan 2014. I dag misstänks Daniel Kindberg för grovt bedrägeri och medhjälp till grovt bokföringsbrott. I april tilldelades ÖP utmärkelsen Årets redaktion på Årets Dagstidning för granskningen. Hur var det att under så lång tid granska stadens stolthet? Vilka utmaningar möter man på vägen? Hur gick avslöjandet till? Hur håller man fast i grunduppdraget när det stormar?

Visa detaljer Gömma detaljer

Så ser den verkliga kundresan ut

Christer Sjökvist Mats Rönne Marknadsförare

Odyssey i partnerskap med Svensk Direktreklam har genomfört en omfattande studie av verkliga köpresor inom detaljhandeln. Vi kommer att få ta del av vilka effekter medier har på digitala respektive fysiska köp och vilken roll olika medier har i köpresan. Hur rör sig konsumenterna mellan fysiska och digitala medier, vilka synergier finns mellan medierna och vad fungerar mest effektivt?

Visa detaljer Gömma detaljer
11:30 - 12:00 CEST

Programpunkt uppdateras inom kort

Marknadsförare

Paneldiskussion: Hur ska mediehusen förhålla sig till nätjättarna?

De svenska mediehusen konkurrerar i dag med amerikanska tech- och it-jättar, som Facebook och Google, om de digitala intäkterna. Olika mediehus har olika förhållningssätt till plattformarna. Expressens Thomas Mattsson och Schibsteds Karin Pettersson diskuterar hur man tänker man kring detta. Hur arbetar man strategiskt för att stärka sin position och vilken roll ska de traditionella medierna ha i det nya informationslandskapet?

Visa detaljer Gömma detaljer
12:00 - 13:00 CEST
13:00 - 13:30 CEST

Programpunkt uppdateras inom kort

Publicister

Programpunkt uppdateras inom kort

Marknadsförare
13:35 - 14:00 CEST

Programpunkt uppdateras inom kort

Publicister

Marknadsföring i ett komplicerat reklamlandskap

Dersim Sylwan Marknadsförare

Kindred group är en av de annonsörer som investerat mest i Sverige 2018, enligt Sifos bruttosiffror. Efter omregleringen av spelmarknaden i januari 2019, ökade Kindred Group sina medieinvesteringar avsevärt. På den nya marknaden har det satsat på ett mer ansvarstagande och varumärkesbyggande anslag i sina kampanjer där man bland annat använder ambassadör er. Hur gör man lagom effektiv marknadsföring och tar ansvar i ett komplicerat och granskat reklamlandskap?

Visa detaljer Gömma detaljer
14:00 - 14:25 CEST

Paneldiskussion: Mediehusens framtida strategier

Den svenska mediebranschen brottas i dag med många stora utmaningar, däribland minskade annonsintäkter och fallande upplagor. Samtidigt har vi den senaste tiden sett flera konsolideringar på marknaden. Hur ser vd:arna för de största svenska mediebolagen på framtiden? Vilka strategier ska man ha framåt? Ska man växa organiskt eller genom förvärv? Och hur kan man utveckla kringaffären?

Visa detaljer Gömma detaljer

Programpunkt uppdateras snart

Marknadsförare
14:25 - 14:45 CEST

Programpunkt uppdateras inom kort

Publicister

Volvo - The E.V.A project case

Per Carleö Marknadsförare
14:45 - 15:15 CEST
15:15 - 15:40 CEST

Redaktionellt innehåll: Robotjournalistisk intervju

Matti Larsson Publicister

Matti Larsson, vd på Nyhetsbyrån Siren, som tagit fram nyhetsroboten Robotea

Visa detaljer Gömma detaljer

Programpunkt uppdateras inom kort

Marknadsförare
15:40 - 16:10 CEST

Paneldiskussion: Robotjournalistik

Publicister

Allt fler mediehus satsar på robotjournalistik, däribland NTM, Schibsted och Mittmedia. Men vad finns det för fördelar respektive nackdelar? Vilka lärdomar kan de som använt den ett tag dra? Och kan en robot ersätta mänskliga reportrar?

Visa detaljer Gömma detaljer

Programpunkt uppdateras inom kort

Marknadsförare
16:10 - 16:30 CEST
16:30 - 17:30 CEST

Nätverksmingel startar

Martin Frey

Martin Frey

Head of Schibsted Growth
Ellinor Axell

Ellinor Axell

Sales and Marketing Director, Teltor
Hans Lindeberg

Hans Lindeberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare, Östersunds-Posten
Christer Sjökvist

Christer Sjökvist

Partner, Odessy
Mats Rönne

Mats Rönne

Varumärkeskonsult
Karin Pettersson

Karin Pettersson

Strategichef, Schibsted
Thomas Mattsson

Thomas Mattsson

Chefredaktör, Expressen
Anna Careborg

Anna Careborg

Publisher, SVD
Christian Ström

Christian Ström

Nyheter365
Dersim Sylwan

Dersim Sylwan

Sverigechef, Kindred
Anders Eriksson

Anders Eriksson

Vd, Bonnier News
Raoul Grünthal

Raoul Grünthal

Vd, Schibsted
Johan Hansson

Johan Hansson

Vd, Stampen
Boine Gepertz

Boine Gepertz

Vd, Gota Media
Per Carleö

Per Carleö

Volvo
Matti Larsson

Matti Larsson

Utvecklare

Arrangör:

Partners:

Kontakta oss:

Image

Madeleine Nilsson

Innehållsansvarig

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Image

Lina Harbom Hedberg

Projektledare

lina.harbom@bonniernews.se

Image

Johannes Lindström

Partneransvarig

johannes.lindstrom@bonniernews.se

Münchenbryggeriet
Söder Mälarstrand 33, Stockholm 118 25 , Sweden